Az új kata is elég nagy kísértést jelent majd a bújtatott foglalkoztatásra
Főállásban 100 ezer forint, mellékállásban pedig havi 50 ezer forint lesz az új kata (kisadózó vállalkozások tételes adója) havi összege – jelentette be kedden Magyar Péter miniszterelnök.
A 2021-ben szigorított adónemhez képest az új kata szerint adózóknál a cégeknek és szervezeteknek is lehet majd számlázni. Az ilyen bevétel után 15 százalékos adó terheli a vállalkozót, amelybe a befizetett tételes kata beszámít. Az éves bevételi határt is megemelik 18 millió forintról 22 millióra.
Akik most is katások, tehát csak magánszemélyeknek számláznak, jövőre csak 75 ezer forintot fizetnek, és a havi adóterhük 2028-tól emelkedik 100 ezerre. A tételes adó emelésével arányosan emelkedik a társadalombiztosítási ellátások alapja is: a jelenlegi havi 108 ezer forintról 2027. január 1-jétől 161 ezer forintra, 2028. január 1-jétől pedig 215 ezer forintra.
Mit mondanak ők?
Magyar Péter arról beszélt, céljuk, hogy a kata maradjon kedvező és könnyen használható adózási forma, de közben biztosítson valódi szociális biztonságot is. Palóc André, a Fidesz országgyűlési képviselője szerint brutális adóemelésről van szó, éves szinten 600 ezerről 1,2 millió forintra nő a katások adóterhe. Lantos János, a Mi Hazánk munkaügyi kabinetvezetője múlt héten azt írta a Facebookon, „a magyar mikrovállalkozásokat nem megsarcolni, hanem segíteni kell”.
Előzmények
A kisadózó vállalkozások tételes adóját (kata) egy 2012-es törvény alapján 2013-tól vezették be. Mivel az így adózó kisvállalkozásoknak évi 18 millió forintos bevételig összesen havi 50 ezer forintnyi adót kellett csak befizetniük (a helyi iparűzési adó és a kamarai tagdíj mellett), és az adminisztráció minimális volt, az adónem gyorsan nagyon népszerűvé vált.
A katát 2021-ben és 2022-ben szigorította jelentősen a Fidesz-kormány. A 2021-es szigorítás a cégeknek történő katás számlázást drágította meg a 40 százalékos különadóval, 2022 szeptemberétől pedig a katát már csak főfoglalkozású egyéni vállalkozók választhatták, akik főszabály szerint kizárólag magánszemélyeknek számlázhattak. A Tisza kampányígéretei között az szerepelt, hogy „újra széles körben elérhetővé teszik a kedvezményes katás adózást”.
Számokban
2013-ban körülbelül 86 ezren adóztak így, az adónem 2022-es szigorítása előtti hónapokban – amikor még mindig csak 50 ezer forint volt az adóteher – pedig 460 ezren. 2022 végén a NAV évkönyve szerint 138 ezren adóztak katásként, tehát a szigorítás miatt körülbelül 320 ezren váltottak más vállalkozói adózásra (40 százalékuk átalányadózásra), de kb. 50 ezer vállalkozás meg is szűnt, tehát sokan lehettek azok is, akik munkaviszonyba térhettek vissza.
Tágabb kontextus
A 2022-es szigorítást az akkori kormány elsősorban a bújtatott munkaviszony és az adóelkerülés visszaszorításával indokolta. Az új szabályok két fontos korlátot is tartalmaznak ennek megakadályozására. Egyrészt a katás adózó nem kaphat bevételt sem a jelenlegi munkáltatójától, sem a munkaviszonya megszűnését követő 24 hónapon belül a volt munkáltatójától – ideértve annak jogutódját és kapcsolt vállalkozásait is. Másrészt a kata-alanyiság akkor is megszűnik, ha az éves bevétel legalább felét ugyanaz a cég, illetve annak kapcsolt vállalkozásai adják.
Reakció
Ezek a korlátok nem zárják ki, hogy más esetekben felmerüljön a színlelt foglalkoztatás kérdése. Bagdi Lajos, a Niveus adótanácsadó cég partnere szerint a kockázat különösen a szellemi munkakörökben lehet jelentős, így például az informatikai szektorban, az adminisztrációban, a könyvelésben vagy a marketingben.
Felülnézet
Bár az ellenzéki pártok sarcról beszélnek, az új kata adóelőnye a munkaviszonyban történő foglalkoztatáshoz képest közel lesz ahhoz, mint amikor kivezették. 2022-ben az átlagfizetéshez képest a katás adóék – csak a tételes adót számítva, mivel az iparűzési adó mértéke attól is függ, hogy hova van bejegyezve a vállalkozás – 10 százalékos volt, miközben a munkaviszonyt munkavállalói oldalról 33,5 százalékos adó terhelte.
Az új, 100 ezer forintos adó a legfrissebb, 2026 júliusi átlagbérrel számolva 13,4-15 százalékos terhet jelentene, ami ugyan valamivel magasabb, mint amekkora 2022-ben volt, de jóval alacsonyabb, mint a kata 2013-as bevezetésekor. Ez alapján egyrészt tényleg jelentős marad a csábítás a bújtatott foglalkoztatásra, másrészt jóval árnyaltabbá válik az az ellenzéki állítás, hogy adóemelésről lenne szó (arról nem is beszélve, hogyan lehet egy adónemet emelni, ami csak névleg egyezik meg a 2022 szeptembere előtti adónemmel).
Mi várható?
A kormány arra számít, hogy körülbelül 100 ezren választhatják 2027-től az új katát. A NAV 2025-re vonatkozó adatai szerint 2022 vége óta a katás adózók száma nem változott érdemben. Így ha a kormány várakozásai szerint alakulna a katás adózók száma, még mindig csak kb. feleannyian adóznának így a 2022-es csúcshoz képest.
