Újabb részletek a vagyonadóról: az adó öt százaléka közcélokra ajánlható fel

Újabb részletek a vagyonadóról: az adó öt százaléka közcélokra ajánlható fel

által K Sandor

Újabb részletek a vagyonadóról: az érintettek az adó öt százalékát közcélokra is felajánlhatják

A vagyonadó részleteiről szombaton Kármán András pénzügyminiszter közölt újabb információkat. A tárcavezető bejegyzése alapján az adót azoknak kell majd fizetniük, akik egymilliárd forint fölötti nettó vagyonnal rendelkeznek – bankszámlákon, ingatlanban, ingóságokban, céges vagyonban, pénzügyi alapokban vagy akár bizalmi vagyonkezelésben.

A tervek szerint az adó kulcsa az 1 és 100 milliárd forint közötti vagyonok esetében 1 százalék, a 100 milliárd forint fölötti vagyonoknál pedig a 100 milliárd forint feletti részre vonatkozóan 1,5 százalék lesz. A bevallás önbevallásos alapon történik majd.

A vagyonokat nem lehet házastárs vagy kiskorú gyermek nevére íratással elrejteni. Házastársak esetében a családi vagyonjogi szabályokat figyelembe véve, például házassági szerződés alapján történhet a fizetési kötelezettség megállapítása. A pár tagjai választhatnak, hogy a vagyon nyilvántartás szerinti tulajdonosa fizeti be az adót, vagy fele-fele arányban megosztják egymás között a terhet. A kiskorúak vagyona a szülői felügyeletet gyakorló szülőéhez sorolódik, kivéve, ha saját keresetről vagy örökölt vagyonról van szó.

A NAV online kalkulátort készít, és külön kalkulátort tesz elérhetővé azon ingatlanok árának megbecsüléséhez is, amelyeket nem adtak-vettek az elmúlt évtizedben. Ahol történt adásvétel, a tranzakciótól számított egy éven belül a tranzakciós érték felhasználásával, azt követően pedig annak az értéknek az indexálásával történhet meg az érték megállapítása.

Az érintett belföldi adózóknak a magyar és a külföldi vagyonuk után egyaránt keletkezik adófizetési kötelezettségük, figyelemmel a nemzetközi egyezmények rendelkezéseire is. A külföldiek a magyarországi ingatlan- és társasági részesedésük után fizetik be a vagyonadót. A cégértékelések során alapvetően a beszámolókból és a cégek által biztosított további adatokból kell kiindulni.

A pénzügyminiszter arról is írt, hogy a vagyonadót a társadalmi felelősségvállalás eszközének tekintik, ezért egy speciális megoldást is létrehoznak hozzá. Az adózók a vagyonadójuk 5 százalékát közcélokra felajánlhatják, hiszen a lényeg, hogy a forintok a magyar emberek javára hasznosuljanak. Első alkalommal 2027. augusztus 31-ig, az idei év végi állapotot figyelembe véve kell teljesíteni az adófizetést.

Ezt is kedvelheted